Monday, August 17, 2009

Kisah sehari di PRK Permatang Pasir

Penulis sampai di pusat penamaan calon sekitar jam 10.00 pagi. Agak lewat kerana sampai di Penang sekitar jam 8.30 pagi. Suasana tenang semasa penulis sampai di sana. Perjalanan dari Pulau ke IKBN lancar dengan kawalan oleh pihak berkuasa di beberapa tempat.

Penulis sampai di kawasan penyokong-penyokong BN dengan suasana yang agak tenang. Ini dipercayai mereka sedang menanti waktu pengumuman rasmi oleh SPR untuk calon-calon yang disahkan penyertaan dalam PRK Permatang Pasir. Kalau ikutkan, teringin nak berada di kawasan penyokong pembangkang. Lagi banyak perangai mereka penulis dapat tengok. Dalam kata lain, agaknya makin terserlah kesamsengan mereka agaknya.

Kawasan penyokong PAS agak jauh dari pemerhatian penulis. Memang tidak kedengaran langsung suara-suara provokasi dari mereka. Bagus juga penyokong-penyokong ini dibiarkan jauh di antara satu sama lain. Kalau dekat sekalipun, penulis yakin penyokong BN akan lebih berhemah berbanding dengan penyokong-penyokong fanatik dan samseng pembangkang.

Ramai pemimpin UMNO yang penulis nampak berbual mesra dengan penyokong-penyokong yang terdiri daripada semua parti komponen termasuk KIMMA.

Secara tiba-tiba anggota polis dilihat agak berkejaran ke arah kawasan penyokong pembangkang. Penulis tidak dapat agak apa yang berlaku kerana kawasannya begitu jauh dari kawasan BN. Tetapi, hasil makluman... rupa-rupanya samseng PKR tengah menunjukkan kesamsengannya daaa...

SI Gobala ni ungkal... dah la berada di luar kawasan penyokong sendiri... lepas tu mula provokasi. Pihak polis meminta beliau masuk ke kawasan semula. Dia Tak Nak... lepas tu, polis terpaksa mengambil tindakan kerana dia ingkar. Sesuatu yang mudah. Cikgu suruh diam, anak murid tak nak... cikgu pun denda. Cuba la si Gobala ni ikut arahan pihak keselamatan. Kan senang. Kita nak bersorak untuk parti masing-masing pun best.

Bila melihat semula kepada kejadian ini... sebenarnya, ahli-ahli pembangkang ni sudah mula bersikap kurang hajar. Tidak kira la apa isu yang dibangkitkan, dari isu menghina Islam, isu menuduh SPRM tidak adil, isu Ulama' membenarkan orang Kapiaq menghina ISlam... Penulis cukup hairan di mana pemimpin-pemimpin PAS yang katanya mendukung Islam? Itulah akibat ketaksuban... itulah akibat memperalatkan agama...

Kepada rakan-rakan yang membaca, sampaikanlah kepada orang-orang kita. Nampaknya tanpa kesatuan oleh orang-orang kita, tidak mustahil... tidak mustahil... tidak mustahil... orang kita hanya ada pada nama kampungnya... bajunya... sungainya... bahasanya... tanpa bangsa yang bermaruah...

Doakan kejayaan kami di PRK Permatang Pasir

0 komentar:

Post a Comment

Peloton

Tentang Suara Bangsa

Suara Bangsa tampil ke depan memperjuangkan Agama, Bangsa dan Tanahair tercinta. Tiada apa yang mampu menghalang kami dari mempertahankan Alif Ba dan Ta.

  © Blogger template Coozie by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP